Vodič za kupovinu auto guma

Znate da su kvalitetne gume krucijalne za bezbednu vožnju, a da li ste znali da su prve gume bile bele boje? Proizvođači guma su dodavali cinkov oksid radi čvrstine, što je za posledicu imalo njihovo izbeljivanje.

Osim toga, rani modeli automobila su koristili “artiljerijski točak”. Pneumatik je bio pričvršćen vijcima za točak i bila je potrebna nadljudska snaga da se zameni. 

Setite se ove činjenice sledeći put kada vam je mrsko da promenite gumu. 

Na sreću, tehnologija je napredovala pa ih danas gotovo bez ikakve muke možemo zameniti svake sezone, a sam standard izrade guma je ne visokom nivou.

Pošto su gume jedino što stoji između nas i kolovoza, pa nam samim tim mogu spasiti život, u nastavku teksta pripremili smo kraći vodič za kupovinu auto guma koji uvek treba da imate pri ruci kada dođe vreme za promenu pneumatika.

Koja je razlika između zimskih, letnjih i celogodišnjih auto guma?

Najznačajnija razlika između zimskih i letnjih auto guma je u dubini šare. Zimske auto gume imaju dubinu šare od minimum 4 milimetara pa naviše, zbog čega bolje prianjaju uz tlo sprečavajući da dođe do proklizavanja u toku vožnje.  

Sa druge strane, letnje gume imaju dubine šare koja mora biti veća od dozvoljene dubine naglašene TWI oznakom, o kojoj ćemo govoriti u delu u kojem se bavimo oznakama na auto gumama. 

Najmanja dozvoljena dubina šare letnjih guma iznosi 1,6 milimetara. 

Osim dubine, razlika između letnjih i zimskih pneumatika je u njihovom sastavu, kako bi se gume drugačije ponašale na različitim temperaturama i vremenskih uslovima. 

Zimske gume su mekše, zbog čega nije preporučljivo koristiti ih na visokim temperaturama jer se brže troše. 

Sa druge strane, letnje gume su predodređene za visoke temperature, najidealnije 25°C. Pogodne su za bržu vožnju i dobro će se ponašati tokom iznenadnih pljuskova. 

Letnje gume gube elastičnog prilikom vožnje u zimskim uslovima i produžuju zaustavni put pri kočenju, a da ne pominjemo da je izuzetno opasno zbog manje dubine šare voziti po klizavom kolovozu. 

Međutim, kako onda funkcionišu celogodišnje auto gume? Kao što sama reč kaže, ovaj tip pneumatika može da se koristi tokom cele godine u svim sezonama.

Bitno je napomenuti da njihove performanse zimi i leti nisu kvalitetne kao kod specijalizovanih guma za svaku sezonu posebno.

Ovaj tip guma je idealan izbor za vozače koji žive u područjima umerene klime, bez jakih zima i snežnih uslova na putu, kao i vrelih leta. 

Treba uzeti u obzir da se zbog svojih slabijih karakteristika, gume za sve sezone brže troše i lošije prianjaju uz kolovoz. 

Kako rastumačiti oznake na auto gumama?

Velika većina vozača ne može da rastumači sve te oznake na pneumaticima, pa se uzdaju u savete i preporuke prodavca ili vulkanizera. 

Dakle, šta predstavljaju oznake na pneumaticima? Uzećemo jedan primer: 235/45R18 82 S

Broj 235 broj označava širinu gume u milimetrima, odnosno gazeću površinu.

Broj 45 predstavlja odnos između visine bočnog zida i širine gazeće površine.

Oznaka R je radijalna konstrukcija gume, dok je poslednji broj 18 prečnik gume izražen u inčima. Napomenućemo da 1 inč iznosi 2,54 cm.

Broj 82 označava indeks nosivosti, odnosnu maksimalnu težinu koju guma može da podnese. Ovaj numerički kod se množi sa 2 i mora da odgovara ukupnom opterećenju pogonske osovine vašeg automobila. 

Maksimalno opterećenje se čita iz tabele nosivosti. 

S je indeks brzine, maksimalna brzina pri dozvoljenom opterećenju, a koja se čita iz tabele indeksa brzine. 

Najčešće oznake za indeks brzine na našem tržištu su:

  • S – do 180 km/h
  • T – do 190 km/h
  • H – do 210 km/h
  • V – do 240 km/h
  • W – do 270 km/h
  • ZR – više od 240 km/h

TWI je indikator istrošenosti gume, odnosno habanje gazećeg sloja. Ovaj indikator je potrebno redovno proveravati kako biste se uverili da gume imaju optimalnu dubinu šare. 

TWI oznaku možete pronaći na gumi u vidu markera, ili alternativno može biti i logotip proizvođača. Dubina ovog znaka nikada ne sme da dostigne nivo gazećeg sloja. 

Još jedna važna oznaka na gumama je MS ili M+S (engl. mud and snow). Ove oznake potvrđuju kvalitet guma za sneg i blato, a ako na pneumatiku postoje samo ove oznake, znači da se radi o celogodišnjim gumama.

Ukoliko pored ovih oznaka stoji i snežna pahulja, onda možete sa sigurnošću reći da se radi o zimskim gumama. 

Kada je vreme za kupovinu novih auto guma?

Markeri istrošenosti, o kojima smo govorili u tekstu iznad, su vertikalne crte koje se nalaze između profila guma. Kada se ovi markeri spoje sa profilom guma, znate da je vreme za kupovinu novih pneumatika. 

Takođe, možete testirati dubinu profila, odnosno istrošenost gume uz pomoć najobičnijeg novčića. Postavite novčić u kanal gde je guma najdeblja, i proverite da li kanal prekriva ivicu novčića. 

Pređena kilometraža sa pneumaticima je još jedan od faktora koji ukazuju na to kada je vreme za promenu auto guma. Mnogi proizvođači se slažu da bi gumu trebalo menjati nakon pređenih 65.000 kilometara, premda to zavisi i od vašeg stila vožnje. 

Ovaj vodič za kupovinu auto guma pomoći će vam da steknete uvid u to koje gume su idealne za vaš stil vožnje i automobil, kako se ne biste oslanjali isključivo na preporuku vulkanizera ili proizvođača. 

S obzirom da pneumatici mogu da spreče saobraćajnu nezgodu, preporučjivo je ne štedeti prilikom kupovine auto guma. Ipak, zakonska pravila se često koriguju, pa treba obratiti pažnju da li se standard promenio pre nego što se odlučite za nov model auto guma. 

Čime se vi rukovodite kada birate pneumatike za svoj automobil? Pišite nam u komentarima.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Pratite nas